ארבע התסמונות שעלולות להרוס לך את העסק ואת החיים – חלק ב'

uncle-sam-part-2-2
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

טיפול בשתי התסמונות הנותרות – המשך מהמאמר הקודם

במאמר הקודם התייחסתי לארבע תסמונות מסוכנות שגורמות לכל מי שנותן להן להשתלט עליו לנזק חמור, אם זה בעסקים, אם זה בזוגיות, עם המשפחה, ביחסים בין אישיים, בלימודים, בקריירה וכו'…
כמו כן חשוב לי להעמיק ולפרט על עיקרון ה 95% – 5% שוב,
למה?
כי יש לו משמעות מכרעת בהצלחה של כל דבר שתבחרו לקחת על עצמכם לשפר ולהגיע אתו להישגים ומצוינות.

עיקרון ה 95% – 5% הנוסחה

עיקרון ה 95% – 5% קובע תמיד שמתוך כלל האוכלוסייה יש רק 5% שיצליחו באמת, בכל בית ספר או אוניברסיטה יהיו תמיד רק 5% מצטיינים, בכל חברה, ארגון או תאגיד יהיו רק 5% טובים באמת בתפקיד, מכלל עורכי הדין, רואי החשבון, יועצי המס, קבלני הבניין, יזמים יהיו רק 5% כוכבים… נו הבנתם את העיקרון.

ומכאן שמכלל הקוראים של המאמר הזה רק 5% יישמו ויאמצו את העקרונות האלה לחייהם.

המעבר מ 95% ל 5% תלוי בהחלטה אמתית עם עצמכם, לאחר מכן מודעות לנקודה אותה תרצו לשנות (נניח בעסק או בזוגיות), כלומר להבין בדיוק איפה אתם עכשיו? ולאן אתם רוצים להגיע? השלב הבא הוא חיפוש הידע הנחוץ ולמידה של העקרונות כדי לבצע כזה שינוי, גיבוש תכנית פעולה המורכבת מיעדים, מטרות ופעולות ספציפיות שיש לעשות כדי שהשינוי יקרה, לאחר מכן תזמון הפעולות ביומן לפי סדר עדיפויות נכון, ואז מגיע השלב שבו רוב האנשים פשוט מתרסקים, לקום בבוקר ולפעול עפ"י התכנית.

אחת הסיבות המרכזיות להתרסקות היא שרוב האנשים מושפעים לגמרי ממצב הרוח שלהם, ביום שאתם קמים במצב רוח טוב ויש לכם "חשק" אז אתם פרודוקטיביים, אתם רצים, מסדרים, מקדמים, עושים וכו'… מכירים את המשפט? היום הספקתי לעשות מה שלוקח לי בערך 4 ימים בדרך כלל.

ומה קורה שאתם קמים במצב רוח רע? אין "חשק" לכלום, לא בא לכם לצאת מהמיטה, כשזה קורה לא בא לכם להרים את הטלפון, לחזור ללקוח, לשלוח מייל, לקבוע פגישה, זה כל כך גרוע שאפילו אתם מקדישים מחשבה וזמן לדחות למועד אחר פגישות שכבר נסגרו להיום בגלל שלא בא לכם לצאת בכלל מהבית וכו' וכו…

הסוד של 5% המוצלחת של האוכלוסייה הוא – אין תלות במצב הרוח! אני עושה כי יש לי תכנית ואני מחויב/ת לתכנית שלי ולא משנה כמה בא לי או לא בא לי.

מה שרואים בפועל כלפי חוץ אצל אותם 5% המוצלחים הוא עשייה אינטנסיבית מתמשכת שבהכרח תביא לתוצאות הרצויות, עכשיו אתם מבינים את הלך הרוח המנטלי שיש לאותם 5%, הם לא נולדו כאלה, הם אימצו לתוך מערכת ההרגלים שלהם הרגלים טובים יותר והשמידו משם הרגלים הרסניים, הם הצליחו בזה בגלל עיקרון נוסף.

עיקרון החזרתיות

עיקרון זה קובע שאם תעשו פעולה מסוימת בצורה שחוזרת על עצמה ללא קשר לאיך אתם מרגישים כלפי אותה פעולה במשך 30 ימים ברציפות, הפעולה הזאת תהפוך להרגל ולאחר עוד פרק זמן ההרגל יהיה אוטומטי, ללא מאמץ מיוחד וללא חשיבה מיוחדת.

בואו ניקח דוגמה מעשית מתוך חיינו כבעלי עסקים:

נניח שיש לכם עסק מקרטע ואתם יודעים שלא ניתן להמשיך בקצב הזה.

ולכן קיבלתם החלטה אמתית להפוך את העסק שלכם השנה לעסק רווחי, אתם יושבים על נתוני העסק בשנים האחרונות ומבינים בדיוק היכן אתם עומדים, עכשיו אתם יושבים עם עצמכם וכותבים לאן בדיוק אתם רוצים להגיע עם העסק עד סוף השנה הנוכחית, מה יהיה המחזור? מה הרווח בסוף השנה? האם תפתחו מוצר חדש? האם תתחילו בשיתופי פעולה שיעזרו לכם בהגדלת המכירות? אם כן אז עם מי? איך? וכו'…  השלב הבא שלכם הוא לרכז וללמוד את כל הידע הנחוץ לכם כדי להגיע ולהשיג את המטרה, או לחילופין למצוא בעל מקצוע שיעשה זאת עבורכם, אם הבנתם שאתם חייבים ללמוד איך למכור לכו תלמדו איך למכור ואז רוצו ליישם את זה על המוצרים / שירותים שלכם, אם אתם לא רוצים למכור בעצמכם, תמצאו פרילנסר שימכור תמורת אחוזים, או שתעסיקו איש מכירות שיתוגמל בשכר בסיס + בונוסים.

אם הבנתם שכדי להגיע לאן שאתם רוצים להגיע אתם חייבים ללמוד איך לשווק את העסק שלכם, צאו ללמוד איך לשווק בפייסבוק, באינסטגרם, בגוגל, לכו ללמוד כתיבה שיווקית וקופירייטינג, בכתיבת תוכן, קחו קורס בעיצוב גרפי, לכו ללמוד קידום אתרים, בניית אתרים וכו'… גדול עליכם? אוקיי , תמצאו את בעלי המקצוע שיודעים את הדברים האלה ושלמו להם כדי שיעשו זאת עבורכם.

אני עוצר כאן כדי להתריע

הרבה בעלי עסקים לא מעוניינים ללמוד את הדברים האלה מכיוון שהם מעדיפים להשקיע את זמנם במקצוע שלהם ובצדק מסויים, עבור אותם בעלי עסקים נותרה אופציה אחת, לקחת בעל מקצוע ולשלם לו, יש יותר מידי בעלי עסקים שלא מעוניינים לשלם עבור שיווק ולא רוצים ללמוד איך לעשות שיווק בעצמם.

הם מאוד מבלבלים אותי כי ברור שללא שיווק לא יישאר עסק, אז אני תמיד שואל למה אותם בעלי עסק פתחו בכלל עסק?

זאת נקודה קריטית שבה נופלים רבים מבעלי העסקים.

השלב הבא הוא גיבוש תכנית פעולה עסקית שכוללת בתוכה הגדרת מטרות ברורות, יעדים מדויקים, ופעולות לביצוע, את הפעולות יש לתזמן ביומן לפי סדרי העדיפויות שלהם.

השלב האחרון ואולי הרגיש ביותר הוא עשייה, אני אחדד ואדייק, עשייה ללא קשר למצב הרוח תוך דבקות במטרה.

כך בדיוק פועלים 5% הווינרים ללא קשר לרגשות, חשק, בא לי, או לא בא לי, לכישלונות בדרך, הם פשוט עושים ולא עוצרים עד להשגת המטרה.

אז איפה אתם ה 95% נופלים?

את אותו העיקרון בדיוק כל אחד ואחת מכם תוכלו ליישם כדי לנטרל סופית את ארבע התסמונות שעלולות להרוס את החיים, העסקים וכו…

במאמר הקודם התייחסתי לתסמונת האני מאשים – שבגללה אנחנו לא לוקחים אחריות על חיינו ומחפשים כל הזמן אשמים.

ובתסמונת המחרכך – אותה תסמונת שגורמת לנו לדחות דברים לרגע האחרון ולאכזב בעיקר את עצמנו שלא ביצענו את הדברים כראוי.

תסמונת "התרצת הנפוצה"

אני משוכנע שכולם מכירים את המצב הבא: הפשלה כבר נעשתה, אין מצב שתעמדו בדד-ליין, עכשיו צריך למצוא סיפור טוב לבוס, ללקוח, לבן הזוג… תמשיכו לבד…

בנקודה הזאת כל אדם ניכנס למוד מאוד שלילי שגורם למוח שלו לחשוב בצורה מעוותת ובעצם להמציא סיפור משכנע, תירוץ מוצלח שיסביר למה קרה מה שקרה? כמה אנרגיה מושקעת במוד המחשבה הזה?

במילה אחרת ולא מכובסת למונח תירוץ אפשר להשתמש במילה שקר.

אם האנרגיה המיותרת שהושקעה בהמצאת שקרים/תירוצים הייתה מושקעת בתכנון נכון יותר, בתיעדוף מדויק יותר, בהימנעות מדחיית דברים (ראו במאמר הקודם שלי) בהקניית הרגלי עבודה נכונים, כל זה לא היה קורה הרי.

במילים אחרות, תשקיעו את הזמן שלכן בהקניית הרגלים טובים שיקדמו אתכם, אומנות השקר והמצאת התירוצים לא כלולה בסל ההרגלים הטובים.

כשאתה לא משקר – אתה לא צריך לזכור כלום בעל פה

תסמונת הציניות וההנחה מראש

אה.. זה לא שווה…

אני לא מאמין שזה עובד בכלל…

כן אני אגדיל מחזור מכירות אבל אז אצטרך לשלם לך יותר על השיווק…

פייסבוק לא עוזר לשיווק…

גוגל לא מביא לידים…

ועוד כל מיני משפטים חסרי בסיס שנוצרו למטרה אחת בלבד , לתת לעצמך את התירוץ למה לא לעשות, או למה ההחלטה שלך לא לזוז ולהתקדם הייתה מוצדקת.

עכשיו, מי שכבר מכיר את הסגנון הציני הזה שגורם לחסימה של התקדמות והתפתחות כנראה משתמש בו והרבה.

שפה צינית היא אחת מהחולות הרעות של החברה בכלל ואם אני מייחס את השפה הזאת לבעלי עסקים אז הצרה גדולה פי עשר, שפה צינית נובעת מהצורך להצדיק מחסום מנטלי או פחד מיציאה מאזור נוחות.

האחות של הציניות היא הנחת ההנחות מראש.

משפטים כמו:

הלקוח הזה בטח לא יקנה…

אל תיצור איתו קשר, הוא בטוח לא יסכים…

תן לו הנחה והוא בטוח יסגור עסקה בגלל זה…

ועוד כל מיני משפטים שהמכנה המשותף שלהם לשפה וחשיבה צינית היא חוסר בסיס רציני וצורך חזק להצדיק פחדים ויציאה מאזור הנוחות שלנו.

זה הרגל גרוע שיש להיפתר ממנו בהקדם, בנוסף הינה סיבה מספיק טובה להיפתר מהציניות וההרגל להניח הנחות עבור מישהו אחר, אם רציתם לבחון את עצמכם האם אתם בעלי גישה חיובית או שלילית אחד הסימפטומים החזקים ביותר לתפיסת עולם שלילית היא ציניות והנחת הנחות.

עכשיו תחשבו על זה רגע אחד…

באמת, תעצרו רגע ותקדישו מחשבה לדבר הבא: מה הסיכוי שתצליחו במשהו בחיים אם תפיסת העולם שלכם כל כך שלילית?

תלמדו, תיישמו ותצליחו.

שלכם.

אריק נבון

יועץ שיווק ומכירות בכיר
מפתח מערכי שיווק ומכירה
מומחה להתנהגות גולשים/צרכנים

לא רוצים לפספס את המאמרים הבאים?

מעולה! השאירו מייל ומבטיחים לכם שכל פעם שיהיה מאמר מושקע חדש, נעדכן אתכם :)

שתפו את הפוסט עם חברים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

כתיבת תגובה

סגירת תפריט
דילוג לתוכן