תכנון פיננסי, מי צריך את זה?

calculator-820330_1920 (1)
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

מאמר מספר 6 מסדרה בת 11 מאמרים "עסק מצליח"

הגורם העיקרי להצלחת העסק – בכסף אפשר לקנות את כל הכלים ו/או השירותים שהעסק זקוק להם כדי להצליח!
כסף הוא גם המכשול הכי גדול בדרך להצלחה – כשאין מספיק ממנו, מנסים להמציא את הגלגל מחדש ולרוב זה לא הולך, לראיה מעל 40,000 עסקים נסגרים בשנה.
בלי להכיר את כולם, על סמך ניסיון אישי בלבד, אני פוגש עשרות בעלי עסקים בחודש, מאות בשנה, ב 4 השנים האחרונות פגשתי מעל 1000 בעלי עסקים.
אני יכול להצהיר שאחד הגורמים העיקריים שבגללם הם "תקועים" ומאוכזבים זה העדר תכנון פיננסי, חלקם אפילו לא יודע לנקוב במספר שהוא רוצה להרוויח,
כשלא יודעים מה רוצים להשיג… איך אפשר להשיג משהו בכלל?

מה עושים אם לא עשינו תכנון פיננסי לפני פתיחת העסק?
איך עושים תכנון פיננסי בכלל?
למה צריך לתכנן את הפיננסים ולא לדאוג רק להכנסה?

בואו ניחשף לכמה דברים שאולי מסיבה כלשהי הם לא היו ברורים מספיק…

הנה שלושת המצבים בהם נמצאים רוב בעלי העסקים במהלך השנה

  1. הכסף עובר דרכנו לרשויות המיסים, בעלי נכסים, ספקים, בנקים, חברות ביטוח, עובדים וכו',

בפועל נשאר בכיס סכום זעום שלא מאמת את עמלנו ולוקח אותנו אחורה במקום להתקדם.

" כולם נהנים חוץ ממני כשאני עובד הכי קשה!!! ולי לא נשאר!!! " – מכירים את זה? מכירים גם את זה שכולם אשמים? רק לא אנחנו? ביבי/שרה/כחלון/מע"מ/מס הכנסה/בט"ל/התקופה/הלקוחות לא מבינים/פייסבוק לא עובד/ועוד כל מיני תירוצים מטומטמים רק כדי שנרגיש טוב עם עצמנו? שלא אנחנו אחראים לכישלון?!
מישהו מנע מאתנו לבדוק את כל הנתונים לפני פתיחת העסק? מישהו החזיק אקדח צמוד לרקה כדי שנפתח את העסק בלי לתכנן בצורה נכונה?
רובנו לא בדקנו, לא חקרנו, לא ידענו מול מה נצטרך להתמודד, אמרנו "יהיה בסדר" ויצאנו לדרך בלי ווייז ובלי מטרה… במילים אחרות "יהיה בסדר כדי נרוויח כמה שיותר"

אגב…אם היינו עושים תכנון פיננסי, קרוב לוודאי היינו מבינים שאין לנו מספיק משאבים, היינו מחפשים פתרונות או דוחים קצת את התוכניות עד שיהיה מספיק כסף כדי להוציא לפועל את התכנית שתהפוך אותנו לא תלויים באף אחד, בעלי עסק רווחי, נהנים מהחיים ונותנים לילדיהם יותר ממה שקיבלו מהוריהם!
מה שבטוח שלא היינו עושים טעות קריטית וטסים פול גז בדרך להתרסקות.

  1. הכסף מספיק לכיסוי הוצאות (חוץ מ… שאת זה נשלים חודש הבא…) ואפילו מביאים הביתה כמה אלפי שקלים… אבל… ביחס לזמן שאנו משקיעים מגיע לנו לפחות כפול אם לא פי שלוש!

אנחנו לא מרוויחים מספיק כדי לפנק את בני הזוג או הילדים או את עצמנו כי בשביל מה  אנחנו בכלל מתאמצים להרוויח כסף אם לא בשביל ליהנות ממנו ולחיות את הלייפסטייל שראוי לבעל עסק?

  1. הכסף מספיק לכיסוי כל ההוצאות ואנחנו מביאים הביתה את הסכום שקבענו לעצמנו.

(חלומו של כל בעל עסק)
בכל רגע נתון אנחנו נמצאים באחד משלושת המצבים.

אני רוצה להרגיע את כל מי שמצא את עצמו בקבוצה הראשונה והשנייה…
אין בעיה משמעותית להגיע לקבוצה השלישית.

כן, זה מצריך כסף, בלי כסף כבר ניסינו… לא הלך מי יודע מה… חוץ מכסף זה לוקח זמן.
אי אפשר לקפוץ מהקבוצה הראשונה לשלישית בלי לעבור בתחנת ביניים או כמה תחנות (תלוי במצב הפיננסי שלנו ומה אנחנו עושים אתו)
יש הרבה סעיפים שתכנון פיננסי נוגע בהם.

הוצאות קבועות/משתנות/בלתי צפויות/ישירות/עקיפות/בלאי
עלויות הקמה ותפעול
תקופת הרצה
מיתוג, פרסום, שיווק
יעוץ/ליווי עסקי

במהלך תכנון האסטרטגיה הבנו שיש כלים שיעזרו לנו להשיג את מטרתנו, קרוב לוודאי שיעלו לנו כסף, אז מאיפה יגיע הכסף?
קחו מצב אמיתי שלצערי הרבה בעלי עסקים קטנים מכירים כדוגמה… צריך לבנות אתר אינטרנט לעסק, בואו נגיד שקיבלנו הצעות מחיר 3,000 – 10,000 ₪.
בחרנו לא בהכי זול ולא בהכי יקר… חתמנו על עסקה בסך 6,000 ₪ – בנו לנו את האתר, באמת מרשים ונח לתפעול, ממש תענוג!
מה עכשיו? יש לנו אתר פצצה! אבל אף אחד לא מגיע אלינו מהאתר? למה?!
כי האתר לא עובד?
כי פשוט אף אחד לא מכיר את האתר!
לא לקחנו בחשבון, כדי להביא אנשים לאתר נצטרך כל חודש להוציא כמה אלפי שקלים?

רגע… אבל מה עם תקציב פרסום ושיווק?

מה?! אין תקציב קבוע?! איך מגיעים לקוחות לעסק? לא מגיעים? הבנתי…
תכנון הפיננסים יקבע אם יש בכלל טעם לפתוח או להמשיך לתפעל את העסק.
התכנון יעזור לנו לקבל החלטות נכונות, לטעות פחות, לשרוף פחות זמן וכסף.
מי שלא יודע מה צריך לקחת בחשבון ולא יודע מה זה הוצאות קבועות או מה צריך להיות בהוצאות הקבועות, כמו פרסום ושיווק (הרבה בעלי עסקים לא לוקחים בכלל בחשבון את הכלים העיקריים להצלחת העסק) שיפנה לעזרה מקצועית, החיסכון בכמה אלפי שקלים על יועץ הופך להפסד של עשרות אם לא מאות אלפי שקלים בטווח הרחוק, הפסד לא רק כספי, בהרבה מהמקרים המשפחה מתפרקת יחד עם העסק.

הנה כמה דברים שחייבים לקחת בחשבון ולהקציב להם תקציב מכובד.

מערך שיווק
מערך מכירה
תקציב פרסום
תקציב להקמה
תקציב לתפעול
התקציב לא צריך לבוא על חשבון או במקום… הוא חייב להתקיים במקביל לשאר הפרמטרים הנדרשים לעסק מצליח.

אין פתרונות קסם ואין תוצאות ללא השקעה.

איך מחשבים תקציב?

תלוי מאוד בקהל היעד ובפלטפורמות בהן הקהל נמצא, הסביבה התחרותית של העסק, מצבו הכלכלי של העסק ובעליו.
היות וזה מאוד אינדיוידואלי אי אפשר לנחש או לנבא זאת בלי לבדוק נתונים.
כל עסק הוא עולם ומלואו ושונה בדיוק כמו שבני אדם שונים אחד מהשני, יש אפילו שוני בין שני עסקים באותו הענף באותו תחום גיאוגרפי, לכן צריך לבחון את הדברים ורק אז לקבוע מהו התקציב הרצוי.
אני רוצה שתצליחו, ההצלחה שלכם זו ההצלחה שלי, לכן לא אתן לכם ניחושים לא מושכלים… מה שכן אתן זה את הזמן שלי, כדי לאבחן (ללא עלות) ולהמליץ על תקציב שיווק ופרסום מתאים לכל אחד שמעוניין להתקדם מבחינה עסקית.
מה שצריכים לעשות זה לפנות אלי בכל צורה שנוחה לכם ולציין שזה בקשר למאמר מספר 6.
עוד דבר שחייבים לתכנן זה התמחור של המוצרים או השירותים שלנו, אני מבטיח שנמצא מוצרים שבכלל לא כדאיים למכירה או החזקתם במלאי מיותרת…

יש עוד, לא מעט…
העצה הכי טובה שלי אליכם – תתייעצו עם אנשי מקצוע!

בהצלחה!

ניפגש במאמר הבא שידבר על קהלי יעד.

שלכם יגאל קאופמן – מומחה לאסטרטגיות שיווק ופרסום.

לא רוצים לפספס את המאמרים הבאים?

מעולה! השאירו מייל ומבטיחים לכם שכל פעם שיהיה מאמר מושקע חדש, נעדכן אתכם :)

שתפו את הפוסט עם חברים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

כתיבת תגובה

סגירת תפריט
דילוג לתוכן